Technikai háttér

 

Az SDDS egy digitális filmhang formátum, amit optikailag ráfényképeznek a 35 mm-es film mindkét szélére. ( 6 front és 2 (sztereo) effect csatorna)

 

 

A formátum

 

A Sony filmszínházaknak tervezte az SDDS-t, fogyasztói megfelelője nincs.
SDDS az egyetlen filmhang formátum, mely akár 8 csatornán, különálló, kristálytiszta digitális hangot tud képezni.

 

 

 

Hangsáv

 A hangsáv sok-sok mikroszkopikus pontból áll (un. pixelek) majdnem úgy, mint egy hagyományos cd-n. Az SDDS hangnál, a két szélen futó adatsáv biztosítja a folyamatos adat áramlást. Keresztirányú hibajavítási technikát alkalmazva kiküszöböli  a kópián keletkező karcok és sérülések okozta nemkívánatos zörejeket.

Olvasó egység

A SDDS olvasó fej a 35 mm-es vetítő gép felső részén helyezkedik el.  Az olvasófejet követően a film a kapuhoz (képablakhoz) érkezik. Vetítés közben piros ledekkel világítja át az SDDS hangsávot. Különleges integrált áramkörök - un. CCD-k (Charge Coupled Devices) - olvassák az SDDS adatot, és konvertálják a filmen folyamatosan áramló pontokat digitális információvá.  Ezt az elő-feldolgozást az olvasó elvégzi, majd továbbítja az SDDS dekódoló egységbe.

 

Dekódoló egység

A SDDS dekódoló be van szerelve a hangberendezés állványba (rack-be). A dekódoló az olvasótól kapott információt lefordítja audio jelekre, majd továbbítja az erősítőkbe. A dekódoló felelős az eljárások egy sorozatáért, amiket a végső hangzás előtt végre kell hajtani. Például a hibákat, melyeket a kópián keletkező karcok és sérülések okoznak, egy helyettesítő/adat visszaállító eljárás segítségével javítja. (Az egyik legfontosabb tulajdonsága a hangsávoknak, hogy egy-egy oldalon a valódi hang négy csatornája, és a másik négy hangcsatorna tömörített (backup) felvétele helyezkedik el időeltolással, ami biztosítja, hogy a filmszalag sérülése esetén is kifogástalan időszinkron legyen. Azaz pl. az egyik oldalra a L, RC, LS, SW hangok egyszerű digitális képe, valamint a R, LC, RS, C tömörített képe kerül.) Mivel az SDDS jelet a fejegység a vetítőgép tetején olvassa, az adatfolyam kissé eltolódik, hogy a képpel szinkronba kerüljön. És végül a hangszín egyensúly és a visszajátszás, speciálisan a mozi terem hangrendszeréhez és akusztikájához van beállítva. SDDS hangrendszert azért tervezték, hogy a teljes hang spektrumot lefedje a digitális tartományban, túlszárnyaljon bármilyen létező analóg processzort, miközben rendkívüli tisztaságot és maradéktalan dinamikus hatást őrizhessen meg a hallgatóságnak.


Hogyan készül a hangsáv?

Miután elkészült a film, a projekt belép az utómunkálati fázisba. Az SDDS hangsáv létrehozásának az eljárása már a szerkesztői fázisban elkezdődik. Amikor is a hangmérnökök létrehoznak egy olyan tervet, ami kiegészíti a képet és közvetíti a rendező hangulatát és érzéseit. Az SDDS-nél, a két, vászon mögötti extra csatorna lehetőségével, kiszélesedik a hangmérnökök tárháza, és ez által a hangsáv rugalmasabbá, ők pedig kreatívabbá válhatnak.

 

Hangkeverő stúdió

 

 Cary Grant keverő terem,

Sony Pictures, L.A.

 

 

A hangkeverő profik (hangmérnökök) fogják az elemeket - amiket már előtte létrehoztak a hangtervezők - és kikeverik a párbeszédből, zenéből és hanghatásokból álló kiegyensúlyozott hangsávot. A hangkeverés folyamata egy teljes értékű mozi teremben történik – ami valójában a stúdió maga -, középen a keverő pulttal és a felvevő berendezéssel. Ez a létesítmény megengedi a mérnököknek és rendezőknek, hogy kreatív döntéseket hozzanak egy olyan akusztikus környezetben, mely legközelebb áll ahhoz, ahol a közönség végül hallani fogja a filmet.

 

Optikai átviteli labor

 

 Technicolor London

Hangstúdió

 

 

Miután elkészült a keverés, az optikai átviteli labor a digitális master hangsávból elkészíti a 35 mm-es SDDS optikai hangsáv negatívját, amit majd a megjelenő kópiák tömegtermelésére használnak. Létrehozzák a Westrex® vagy Albrecht® analóg sztereó hangfelvevő gép ipari szabvány szerint a 35 mm-es negatívot a digitális felvevőn. Az SDDS és az analóg hangsávot is ekkor rögzítik.

 

Laboratórium

 

 Deluxe Film Labor

 

 

 

Amint a hang negatív elkészült, elküldik a filmlaborba, ahol a negatív képpel kombinálják. A színkép negatív és a különálló képi negatív átfut egy másológépen (optical printer), hogy a képeket összeházasítsák a digitális és analóg hangsávokkal, és megszülessen a harmadik 35 mm-es filmsáv. Ez lesz a bemutató kópia, amit majd vetítenek a filmszínházakban.

 

 

Szerző: zvardai  2009.02.24. 23:23 2 komment

Címkék: mozi sony csepel sdds filmhang hangformátum

A bejegyzés trackback címe:

https://cinemacsepel.blog.hu/api/trackback/id/tr62964188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zvardai 2009.03.11. 09:30:30

@Bau:
Szia!

Igen, úgy tudjuk, hogy jelen pillanatban csak nálunk van "élő" SDDS hangzás magyarországon. Régebben volt a Kossuth 4 moziban, illetve a Duna Plázában, Lurdyban és az Euro Centerben. De bizonyos - itt részletezni nem kívánt - okok miatt nem használják ezeket.
Az, hogy az új mozikban miért olyan a hangzás, amilyen arról nem szeretnék nyilatkozni (bár a Mono hangzás egy pici túlzás).
A 3D technológia pedig még nem teljesen kiforrott, ezért a hozzá tartozó hang sem az igazi, bár DD.
Amennyiben van igény rá, összedobok, a hang fejlődéséről egy cikket.
süti beállítások módosítása